Bewust kiezen: bestaat dat eigenlijk?

Verhuizen van de Randstad naar het noorden van Nederland is voor veel mensen een enorme beslissing; misschien wel de grootste uit hun hele leven. Elise van der Willik nam die stap, maar kreeg vervolgens te maken met nieuwe keuzes. Haar vraagstukken vormen nu een belangrijke inspiratiebron voor haar debuutvoorstelling 'Levenslijn'.

Levenslijn is het afstudeerproject van Elise van der Willik voor de Academie voor Popcultuur in Leeuwarden. Er is veel publiek op haar voorstelling afgekomen in het Vrijdag Theater, wat op zichzelf al spannend is. Daarnaast heeft Elise besloten om cabaret toe te voegen aan deze voorstelling; dit is voor haar een nieuw element. Verder bevat Levenslijn een persoonlijk verhaal over de manier waarop Elise omgaat met het maken van keuzes.

Afstuderen en tegelijkertijd nieuwe dingen doen, je moet het maar durven.

Het ziet ernaar uit dat Elise graag nieuwe dingen omarmt. Voor de liefde naar een ander deel van het land verhuizen bijvoorbeeld. Of samen een kasteel kopen in Duitsland: waarom niet?

Elise van der Willik
Elise van der Willik. Foto: René de Boer


Het leven van Elise lijkt dus allesbehalve saai. Haar brein functioneert prima, laat ze ons weten. Het studeren gaat goed, in combinatie met geslaagde audities doen, yoga beoefenen, gave plannen bedenken, zingen en dansen. Er zijn genoeg redenen om uitbundig te mogen zijn. Maar toch…

Toch begint de voorstelling niet euforisch. Elise laat dan juist een stukje kwetsbaarheid zien. Ze zingt over het alleen-zijn tussen vele mensen. Het is alsof ze zichzelf moed wil inzingen: alles komt goed en de wind waait vanzelf wel weer in de rug. Daarna vertelt ze vol bravoure over de liefde en welke ideeën zij heeft uitgevoerd tijdens de afgelopen jaren. Heel veel plannen…

Bewuste keuzes of een reeks van toevalligheden?

Voor hetzelfde geld had Elise Idols gewonnen of bij K3 kunnen horen. Deze scenario's zijn voor haar niet onrealistisch. Bepaalde dingen in haar leven zijn echter anders verlopen dan gepland. Dat roept de vraag op: hoe kom je tot een beslissing? Maak je een bewuste keuze of is het leven iets wat je overkomt? Met deze vragen speelt zij voortdurend in Levenslijn.

muziek levenslijn
Foto: René de Boer


De voorstelling bevat voldoende rustpunten. Bijvoorbeeld als Elise haar verhaal vertelt, wanneer zij zingt onder begeleiding van een gitarist of als zij besluit om het publiek kennis te laten maken met yoga. Ze lijkt zelf het meest verrast wanneer iedereen haar volgt tijdens haar moment van stilte. Verder is er ruimte voor beweging en actie: Elise danst op spitzen tussen de cello's en beleeft een vechtscène onder rood theaterlicht.

Hoofd of hart?

Haar vechtscène ziet er hilarisch uit, maar de achterliggende vragen zijn serieus. Als je een beslissing maakt, moet deze dan overeenkomen met de mogelijkheden vanuit het brein? Of draait het vooral om het gevoel en maak je keuzes vanuit het hart? Hoe zou het leven van Elise er eigenlijk uitzien als ze nog bij haar vriend zou zijn? Door in te gaan op deze vragen wordt Levenslijn een persoonlijk verhaal.

Na afloop vertelt ze: "Ik heb heel veel projecten gedaan en ben met verschillende dingen bezig. Met deze voorstelling laat ik Elise zien. Dit gaat over mij." Of dat proces nou bewust of onbewust verloopt: ze lijkt zichzelf telkens opnieuw uit te vinden. Verder gaan dan de eigen comfortzone: dat is de rode draad van Levenslijn.