Theater 050 Theater verhalen

Wie ziet wie?

Arno Schuitemaker: The End - part 2 Wie ziet wie?

In 'The End - part 2' volgt het publiek drie individuen. Ze zijn samen, maar lijken ook hun eigen weg te gaan. Deze dansvoorstelling van Arno Schuitemaker gaat over de vraag: wat betekenen verbondenheid, connectie en samenzijn op dit moment? Door beweging, licht en filmbeelden te combineren, worden krachtige scènes neergezet.

Bloed, zweet en tomatensaus

Collectief Het Paradijs speelt 'Hard Cut Paradise' Bloed, zweet en tomatensaus

Soms overkomt het me nog. Dat ik na het laatste applaus stomverbaasd de zaal verlaat en alleen nog maar kan denken: wat heb ik nou eigenlijk gezien? Of misschien moet ik mezelf hier de vraag stellen: wat heb ik níet gezien? Twee uur lang sleurde Collectief Het Paradijs het publiek in De Machinefabriek mee naar hun wereld. Het werd een groot avontuur, met een storm aan indrukken en onvergetelijke beelden.

Drie zussen delen wel het verleden, maar niet het heden

Fokker Blankers Tol Drie zussen delen wel het verleden, maar niet het heden

Als het publiek de zaal binnenkomt, staat Renee Fokker hevig te swingen op het podium. Met een hoofdtelefoon op met muziek danst ze door het hele decor, dat bestaat uit een huiskamer met kleurrijke meubels zoals een groene bank en gele buitendeur. Overal staan planten, stoelen en er hangen kledingstukken aan het plafond. Achter een vliegengordijn is een kleine keuken.

Jong geleerd, oud gedaan

De Noorderlingen speelt 'Wrakhout' Jong geleerd, oud gedaan

Op zondagmiddag mag ik te gast zijn bij de voorstelling 'Wrakhout' door De Noorderlingen. Het Grand Theatre stroomt vol met familie en vrienden van de spelers. De plaatselijke bloemenwinkels hebben uitstekende zaken gedaan. De voorstelling van een uur is vrij en losjes geïnspireerd door het boek 'Lord of the Flies' van de Britse schrijver William Golding. Het was zijn eerste roman en verscheen in 1954.

Roze op het podium en in het publiek

K3 – De 3 Biggetjes Roze op het podium en in het publiek

Ik sta in een propvolle bus richting Martiniplaza Theater en kijk om mij heen. Een stortvloed van jonge vrouwen, ik schat ze rond de twintig, gehuld in roze. Daarnaast tel ik twee kinderen. Toegegeven, als bijdrage aan de feestvreugde draag ik ook een roze trui. Aangekomen bij het theater zie ik hetzelfde beeld. Groepjes twintigers, al dan niet verkleed of met varkensoortjes op hun hoofd domineren de rij. Wie nog twijfelde of hij goed was weet het nu zeker, je staat in de juiste rij voor de musical 'De 3 Biggetjes'.

Spiegeltje, spiegeltje, achterwand…

Theater Utrecht speelt 'Versus' Spiegeltje, spiegeltje, achterwand…

Wat is het Grand Theatre aan de Grote Markt toch altijd weer een heerlijke plek om naartoe te gaan. Fijn terras, intieme foyer, altijd heel vriendelijke gastvrouwen en -heren. Leuk publiek, een tikje artistiek qua gedrag, gesprekken en kleding. Het fijnste is uiteraard de wat alternatieve programmering waarmee het Grand Theatre een soort Off-Broadway en Off-Off-Broadway is van Groningen. Steeds weer ontdek ik nieuwe makers, spelers en gezelschappen. Zoals nu: Theater Utrecht...

Leven met ups en clowns

NITE speelt 'The Underground' Leven met ups en clowns

Het leven is een best ingewikkeld en tamelijk wreed gezelschapsspel. Het venijn en sardonisch genoegen waarmee medespelers jouw pionnetje, gans, verkenner of wat dan ook van het speelbord vagen is stuitend. Of hun straten vol hotels zetten en jij steeds naar de gevangenis moet. En ga vooral niet langs 'af' en o ja: naar die paar honderd euro kun je ook fluiten…

De kunst van het wachten

Marleen Scholten speelt 'La Codista' De kunst van het wachten

Als theaterbezoeker wacht je meestal vóór de voorstelling. Tijdens de voorstelling moeten wachten, is niet gebruikelijk. Toch gebeurt dit in 'La Codista'. In deze solovoorstelling laat theatermaakster Marleen Scholten het publiek een uur lang wachten. Samen met haar staan we even stil in de tijd.

Het voordeel van de twijfel

Orkater speelt 'Ground Floor' in het Grand Theatre Het voordeel van de twijfel

We zien een grauwe ruimte. Het doet mij denken aan een hal van een bedrijfsverzamelgebouw. Erg sober, erg kaal, erg grauw en grijs. Ramen en deuren met matglas, een afvalbak, iets van een loketje. Erg jaren zestig van de vorige eeuw en niks meer aan gedaan. De zes spelers komen op.

Vechten voor acht vierkante meter

Myrte Siebinga zoekt een kamer Vechten voor acht vierkante meter

Twee mensen hebben de luxe om een nieuwe huisgenoot te kiezen. Na een lange hospiteeravond bepalen zij: wie is leuk, wie kan met hen meepraten, wie maakt de meeste indruk en wie heeft de beste uitstraling? Als iedere gegadigde al lang vertrokken is, staat Myrte Siebinga voor de deur. Te laat en dus kansloos om die gewenste kamer te bemachtigen. Of toch niet? Myrte geeft het niet op. Heeft haar strijd zin?

Wie is de lul…

Theater Oostpool speelt 'Cock' Wie is de lul…

Het toneeldoek gaat open. We zien een rechthoekige kamer. Een soort gigantische schoenendoos. Met een lange zijde open naar het publiek toe. Met daarin een stel, verder niks. Meteen wordt duidelijk dat dit stel al vrij lang bij elkaar is. Misschien al te lang. Gekissebis wat overgaat in een tsunami van verwijten over en weer. Met de messen tussen de tanden komt het hoge woord er bij een van beide tenslotte uit: ze moeten maar uit elkaar.

Het ritme van empathie

Club Guy & Roni + Slagwerk Den Haag Het ritme van empathie

Is het tegenwoordig nog mogelijk om écht ergens bij te horen? Hoe is het om in de schoenen van iemand anders te staan? Hoe kunnen we empathie oproepen? Deze vragen worden verkend in de voorstelling 'Islands of Empathy (in a Sea of Chaos)'. Met Club Guy & Roni en Slagwerk Den Haag gaan we op reis. Op zoek naar verbinding in een roerige tijd.

Dromen om te bewaren

Theaterwandeling TBS Dromen om te bewaren

In november brachten Schout bij Nacht en Forensisch Psychiatrisch Centrum (FPC) Dr. S. van Mesdag de theaterwandeling TBS. Op verschillende locaties binnen de muren van de Van Mesdag waren korte voorstellingen te zien; gemaakt door patiënten, hun begeleiders en een team theatermakers. Bijzonder was dat het publiek ook ruimtes bezocht die normaal gesproken niet toegankelijk zijn voor bezoek. Een theateravond vol dromen, ambities en talenten.

De grote ontreddering

Karina Holla speelt: 'De Dresser' in de Usva De grote ontreddering

Karina Holla: ik had nog nooit van haar gehoord. Terwijl zij al vele decennia meedraait in de vaderlandse theaterwereld en in 2018 zelfs nog de prestigieuze Theo d'Or in handen kreeg gedrukt. Wellicht heb ik dat berichtje destijds gelezen en voor kennisgeving aangenomen. Ik gun iedereen een schoorsteenmantel vol loftuitingen, inclusief de 'zilveren kaasstengel' voor een jubilerende dorpsbakker of 'vergulde knakworst' voor de beste ambachtelijke slavink, maar ik kende de mevrouw dus niet.

Een theatrale achtbaanrit door de binnenstad

Schout bij Nacht – Gro in the dark Een theatrale achtbaanrit door de binnenstad

Op een duistere zaterdagavond verschijnt er zowaar een regenboog in de stad… Terwijl mijn jas al bijna verregend is en de wind aan mijn paraplu trekt, loop ik richting de kleurige ramen van 'Dorothy's Drag under the rainbow'. Vanuit deze dragbar, gelegen aan de A, start de theaterwandeling 'Gro in the dark'. Het belooft een beleving vol indrukken en geuren te worden.

Blijven balanceren tot je valt

ITA Ensemble speelt Lehman Trilogy Blijven balanceren tot je valt

Is het mogelijk om een pakkend theaterstuk te maken over de opkomst en de ondergang van een Amerikaanse bank? De Italiaanse schrijver Stefano Massini deed het met 'The Lehman Trilogy': een theaterbeleving over de geschiedenis van Lehman Brothers. In de Stadsschouwburg brengen de acteurs van Internationaal Theater Amsterdam deze investeringsbank en de familie Lehman tot leven. Ze maken pijnlijk zichtbaar hoe de 'American dream' langzaam maar zeker in een nachtmerrie verandert…

'Wat we nu gaan doen, dat is nog nooit gebeurd'

Schout bij Nacht produceert TBS 'Wat we nu gaan doen, dat is nog nooit gebeurd'

In september startte Schout bij Nacht met een uniek theaterproject én met een bijzondere samenwerking. Binnen de muren van Forensisch Psychiatrisch Centrum (FPC) Dr. S. van Mesdag is binnenkort een voorstelling te zien, genaamd TBS. Gemaakt door patiënten, hun begeleiders en een bevlogen team theatermakers. Volgens Dio van Velden, initiatiefnemer en producent, gaat het publiek een primeur beleven.

Theater 050 wordt gemaakt door een enthousiaste groep theaterliefhebbers. Heb jij tips over voorstellingen in Groningen die wij niet mogen missen? Laat het ons weten. Wil je jouw theaterbeleving vergroten door te schrijven voor Theater 050? Stuur dan een mail naar: redactie@theater050.nl

Tot ziens in het theater!