Hans Klok is niet meer weg te denken uit de internationale entertainmentwereld. Met zijn show 'Face the Future' tourt hij momenteel langs de Nederlandse theaters. Samen met mijn man, die valt onder de door Hans Klok bedachte groep 'mensen die willen weten hoe een truc werkt', bezoek ik 'Face the Future' in MartiniPlaza.
Succes gewenst aan mijn man, want vanaf rij 15 is zelfs een glimp van het geheim ongrijpbaar. In het verleden heb ik al twee andere shows van Hans Klok bezocht, dus ik denk ongeveer te weten wat ik kan verwachten. Echter, lijkt deze show totaal niet op het circusshow Hans & Friends van vorig jaar. Natuurlijk zijn veel van de trucs hetzelfde, maar Face the Future heeft een, weliswaar flinterdun, verhaal. Op het moment dat Hans Klok iets wil vertellen, valt opeens het licht uit. Zijn zelfgemaakte avatar Hans Lok is er en doet er alles aan om het DNA van Klok te bemachtigen. Zal Hans Klok met zijn tijdmachine de vier elementen, aarde, lucht, water en vuur vinden en zijn avatar verslaan? Wat volgt is een spectaculaire show met populaire trucs, die je echt niet doorziet.
We reizen met Hans Klok met de tijdmachine door verschillende tijden en plaatsen zoals Egypte en Parijs. Ik vind het visuele aspect van de show indrukwekkend. Zo worden tijdens het tijdreizen mooie beelden uit de geschiedenis geprojecteerd. Samen met het (dunne) verhaal geeft dit een hele andere belevenis dan de voorstelling in de circustent die ik vorig jaar zag. Uiteraard blijven de trucs een lust voor het oog.
De maandag na de voorstelling, krijg ik de kans om Hans Klok telefonisch te interviewen.
Creativiteit in crisistijd: Hans Klok na corona
Hans Klok is creatief omgegaan met de nasleep van corona. Hij emigreerde in 2019 met zijn partner Dann Stevens naar Las Vegas en is door covid noodgedwongen terug naar Nederland gekeerd. Door zijn liefde voor het circus kon hij snel schakelen: “De circustent vorig jaar was de helpende hand na corona, want de tent kun je heel snel organiseren. Met een circus kun je binnen drie maanden op tournee zijn. Een theatershow kost een jaar om te maken en theaters zijn een tot twee jaar van tevoren volgeboekt.”
Circus en Face the Future
Hans vindt de afwisseling van het circus en een show zoals Face the Future erg leuk: “Ik wilde een show maken waarbij ik de hele avond op het toneel zou staan. Nou, soms zit ik in een kartonnen doos.” Hij had altijd veel gastartiesten in zijn shows en blijft dat ook in zijn tentshows doen. Hans geniet ervan dat hij dan een soort circusdirecteur / spreekstalmeester is en zijn eigen acts in combinatie met internationale circusartiesten doet. Face the Future is een theatershow met een klein gezelschap. Dat maakt het volgens Hans makkelijker om deze show internationaal te verkopen: “Ik heb wel eens shows gehad met vijftig medewerkers, maar als je dan naar Londen gaat, moet je ook vijftig hotelkamers boeken. Die zijn niet te betalen.”
Eigenlijk zou de titel van de show History of Magic worden, maar dat vond Hans geen goede naam; marketingtechnisch gezien. Hij verwachtte dat niemand zou kijken naar een show over geschiedenis. Toen kwam Dann Stevens, de partner van Hans met het idee 'tijd'. Een logische gedachte, met Klok als achternaam. “Vond ik hartstikke leuk, waarom doen we niet een tijdreis?” Inmiddels was Stanley Burleson, waar Hans al eerder twee shows meegemaakt heeft erbij gekomen en die zei: “Hans, er moet wel een schurk in de show, dus laten we gewoon vertellen dat jij een avatar van jezelf hebt bedacht.” Zo is Face the Future ontstaan.
Hans Lok, de gemene avatar
De naam van de avatar is Hans Lok, een gemeen persoon die veel populairder is dan Hans Klok en er alles aan doet om via het DNA van Hans van vlees en bloed te worden. Vervolgens moet Hans de geschiedenis in gaan. Om de natuurelementen aarde, water, lucht en vuur te zoeken zodat hij zijn avatar kan doden. “Kijk, het is geen Shakespeare. Het is een flinterdun verhaaltje. Youp van het Hek zei: 'Jezus, wat een achterlijk verhaal, maar ik vind het zelf wel leuk.' Het is toch leuk dat je iets te volgen hebt. Dat er een rode draad in zit.” Ook is Hans erg blij met Kevinski, gespeeld door Kevin Gorczyński. Volgens hem: “de mimespeler, de ober die alles doet en mij uit allerlei situaties redt.”
Over zijn show verklapt Hans: “Ik ben eigenlijk superblij. Ik vind het de mooiste show tot nu toe.” Ook de klassiekers waar Hans de rechten voor heeft, zoals de kartonnen doos van Moretti en de zwevende gloeilamp van Blackstone komen uiteraard in de show aan bod. Uiteraard noemt hij altijd de namen waarvan de trucs komen.
De toekomst van magie: blijft het publiek verwonderd?
Het onderwerp voor Face the Future, kunstmatige intelligentie, komt niet helemaal uit de lucht vallen. Hans vraagt zich wel eens af of zijn beroep over honderd jaar nog bestaat, of mensen dan misschien een bril of lenzen hebben waarmee ze meteen een truc doorzien. “Ik denk dus dat live entertainment altijd zal blijven bestaan.”
Hans geeft aan dat ze bewust geen gebruik hebben gemaakt van hologrammen, “omdat mensen dan niet meer de scheidslijn kunnen vinden tussen: wat doe ik nou echt en wat is met een computer gedaan.” Wel is de show geïllustreerd met een LED-wall, met beelden van bijvoorbeeld het tijdreizen of als achtergrond. Dat maakt het volgens Hans ook moeilijker om een show te maken, omdat je al een jaar van tevoren moet vastleggen welke muziek en grafische beelden je gebruikt: “Dat is zo'n monnikenwerk, daar kun je niet drie maanden van tevoren mee beginnen.”
Hans vindt het leuk om een heel schrijfproces in te gaan in samenwerking met Stanley en met het hele team. Dat team bestaat uit een jonge illusionist en twee goede goochelaars, een van hen is zijn partner Dann Stevens. “Dit is een beetje te vergelijken met een zanger en een schrijversteam.”
Stiekem vindt Hans Klok het leven in een woonwagen heerlijk.
Volgend jaar gaat hij sleutelen aan de internationale versie van de huidige show, daar kijkt hij naar uit. Vervolgens gaat Hans in 2026 met Face the Future door Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk touren. Als je deze show nog in Nederland wil zien, moet je dus snel zijn. Met het circus trekt Hans volgend jaar door het buitenland. “Daar ligt ook mijn hart. De gezelligheid van een circus vind ik groter dan een theater. Misschien ook dat de mensen er nog dichter op zitten. En het leven in een woonwagen, dacht ik van: oh wat heerlijk. Dat je ‘s ochtends gewoon lekker met je voeten op het gras staat. Koffie te drinken met je Italiaanse buren, met de messenwerper en de mensen uit Colombia die over het hoge draad lopen. Ja, dat vind ik ook wel heel erg heerlijk. Een soort romantiek.”
Het grootste verschil tussen de shows van vroeger en nu is volgens Hans dat er meer romantiek is toegevoegd. Bijvoorbeeld het Parijse blok over Robert Houdin, dit vindt hij mooi aangekleed. De vorige show van Hans, House of Horror, heeft zijn hart gestolen. Inspiratie voor een nieuwe show haalt Hans soms heel eenvoudig uit muziek of een thema, zoals Egypte. Hij bedenkt dan elementen die je met die onderwerpen kunt doen, zoals een piramide en een sarcofaag. Een doos of historische lamp. Oftewel: “Ik ben altijd op zoek naar juweeltjes uit het verleden die eigenlijk vergeten zijn.”
Dromen van Las Vegas en Circus Knie
Ik vraag aan Hans of hij een show over zou willen doen. Het lijkt hem leuk om de Houdini Experience over te doen. Ook omdat het volgend jaar honderd jaar geleden is dat Houdini is overleden. Verder heeft Hans nog een aantal dingen op zijn bucketlist zoals een seizoen meereizen met Circus Knie, wat hij “het mooiste circus van Europa” vindt of naar Circus Krone. Verder zou hij graag voor langere tijd terugkeren naar Westend. “Het is altijd goed om dingen te dromen en om ambitie te hebben. En of het allemaal plaatsvindt, dat is dan twee.”
En de deur naar Las Vegas? Die staat nog altijd open. Het zou volgens Hans met Face the Future wel haalbaar zijn, al moet de show dan ingekort worden naar twee shows per avond. “Het is natuurlijk heel Europees, dat vinden ze leuk. Die Eiffeltoren vinden ze dan exotisch. Misschien kom ik er ooit wel weer eens terecht, mijn beste marketingtool is Vegas, dat blijft gewoon aan mijn kont hangen. Dat hele verhaal dat ik daar optrad met Pamela Anderson in 2007, dat weten heel veel mensen nog.”
Twee soorten publiek: meeslepen of ontmaskeren
Voor Hans is het publiek in te delen in twee groepen. Groep een laat de show over zich heen komen, groep twee doet heel erg zijn best om de trucs te doorzien. Zijn schoonmoeder is een gevalletje groep twee en probeert voortdurend zijn trucs te ontmaskeren. “Tegenwoordig wordt het meer gewaardeerd voor de uitvoering, in plaats van dat mensen alleen maar zich scheel kijken hoe iets in zijn werk gaat. Ik kan me dat voorstellen, want ik wil dat ook altijd weten.” Nog steeds bezoekt Hans goochel congressen: “We gaan in februari naar Blackpool, dat is de grootste ter wereld, zo'n convention. Nou, ik vind het zo leuk, want dan zie ik echt nog wel af en toe iets wat ik denk: hé, hoe kan dat?' Dat brengt mij weer terug naar mijn kinderjaren, want toen wist ik nog helemaal niets.”
Hans hoopt in de toekomst zijn trucs ook weer aan iemand door te geven. Voor nu wenst hij dat mensen de show Face the Future bezoeken: “Ik hoop dat mensen gaan komen als ze willen dromen met hun ogen open.”
'Face the Future' is van 6 tot en met 8 december te zien in Leeuwarden en van 13 tot en met 15 december in Emmen. Tickets zijn hier te boeken.
Hoofdafbeelding: © Roy Beusker. Hans Klok – Face the Future.