en

Circa's Peepshow 'Dit is een totaal nieuwe beleving voor ons'

Het circusgezelschap Circa is voor de derde keer in Groningen te zien. Met hun voorstelling 'Circa's Peepshow' willen de makers het publiek - en zichzelf - een nieuwe beleving geven. Achter de schermen vertelt acrobaat Ela Bartilomo ons meer over het maakproces en haar motivatie.

Circa's Peepshow heeft in ieder geval een prikkelende titel en dat is volgens Ela Bartilomo niet zonder reden. 'Wij wilden een element van cabaret bij de show betrekken. De show is uitnodigend en tegelijkertijd onthullend,' vertelt ze. De voorstelling bevat elementen van 'teasen' en 'strippen', maar ook een grote hoeveelheid acrobatische elementen.

Het gaat nooit vervelen

Ela Rope Acrobat
© René de Boer. Ela Bartilomo in Circa's Peephow
Circa's Peepshow ontstond twee jaar geleden en de maaktijd was ongeveer een maand. Toch blijft deze voorstelling telkens in beweging. Voor iedere show kan het nodig zijn om kleine aanpassingen te doen. Ela klinkt enthousiast over dat proces: 'We hebben al driehonderd shows gespeeld. Elke dag zijn we samen, geven we elkaar energie en vermaken we elkaar, zodat de show nooit gaat vervelen. Je houdt samen het moreel van de groep hoog. Het is nog steeds superleuk na zoveel voorstellingen.'

Door het gezelschap wordt veelvuldig gerepeteerd; iedereen doet dat op een andere manier. Dat komt, omdat er verschillende trainingsprogramma's zijn, afhankelijk van de specialisatie die het groepslid heeft. Zo geldt voor grond- en luchtacrobatiek een ander schema dan voor de trapeze. Ela heeft onder meer een act met touw en het is daarbij belangrijk dat ze lenig blijft. 'Bij mij gaat het om kracht en flexibiliteit,' legt ze uit, 'Maar ik moet ook mijn conditie bijhouden omdat ik anders niet fit genoeg ben om de voorstelling uit te kunnen voeren'.

Voor ons blijft het iedere keer uniek

Driehonderd voorstellingen… Je zou verwachten dat je op een gegeven moment op een punt komt dat alles hetzelfde lijkt. Dat blijkt niet zo te zijn volgens Ela: het is altijd anders dan de eerste keer waarop je het uitvoert. Bovendien probeert ze altijd voor zich te zien hoe haar publiek de voorstelling beleeft. 'Deze mensen zien alles voor de eerste keer en zelfs voor mij is het telkens uniek,' licht ze toe, 'Het is dus helemaal nieuw voor iedereen. Als je dat in het achterhoofd houdt, kun je zoveel mogelijk geven aan het publiek'.

Circa komt regelmatig in nieuwe theaterzalen en dat gegeven lijkt bij Ela de theaterbeleving te vergroten. Het afgelopen half jaar heeft het gezelschap in Berlijn doorgebracht, waar Circa's Peepshow op één vast podium werd uitgevoerd. Ela glundert: 'We zijn nu voortdurend op tournee. Eigenlijk vind ik het geweldig om iedere keer naar een nieuw theater gaan. Je ontdekt dan ook nieuwe ingangen. Een nieuw stuk dat niet werkte in het vorige theater blijkt nu opeens wel te werken.'

Het publiek kijkt hier op een andere manier naar de spelers

Ela ziet veel nieuw mogelijkheden in het Grand Theatre, de plek waar ze nu zijn. 'Het is een geweldig theater: het heeft een goede sfeer. Het publiek kijkt hier omhoog, in plaats van naar beneden en dat verandert alles. Dat zorgt er ook voor dat we hier een totaal andere ervaring hebben dan bij de vorige uitvoeringen van Circa's Peepshow.'

Voor het eerst heeft Circa nu de mogelijkheid om het laatste deel van de voorstelling tussen de toeschouwers te spelen en dat vindt Ela prachtig. Volgens haar komt dit ook de sfeer van Circa's Peepshow ten goede. 'Dat maakt het nachtclubgevoel zoveel sterker… Je bent echt bij de mensen en kunt hun aanwezigheid voelen.'

Het spelen tussen het publiek blijkt voor Ela een unieke ervaring. 'De tweede helft van de voorstelling is nu echt meeslepend en dat is superleuk,' voegt ze toe. Met die gedachte wordt het mogelijk om telkens een andere beleving te krijgen; of je nu toeschouwer bent of acrobaat bij Circa.

Camera/montage: René de Boer
Interview: Caitlin Weyhenke
Redactie: René de Boer, Charlotte Beerda en Ingrid de Vries
Foto's: René de Boer
Met dank aan: Annedore van Zalen, Grand Theatre