Een paar dagen na het zien van de voorstelling Made in China 2.0 staar ik naar een wit scherm. Wat moet ik hier van maken? Wat kan ik eigenlijk publiceren en wat niet? De achterliggende gedachte achter deze productie is helder: meer dan duidelijk zelfs. De voorstelling heeft mij geraakt, in meerdere opzichten. Er valt van alles te vertellen, maar er is een groot bezwaar.
Op de website van Noorderzon valt het volgende te lezen over Made in China 2.0 van Wang Chong & Emma Valente: "Sorry, maar we kunnen je niet vertellen waar deze voorstelling over gaat. Waarom deze geheimzinnigheid nodig is? Dat kunnen we ook niet zeggen." Inmiddels weet ik het antwoord.
Zowel tijdens als na de voorstelling in het Forum drukt Wang Chong het publiek op het hart om geen delen openbaar te maken op de sociale kanalen. Die uitspraak doet hij niet, omdat hij niet achter zijn performance zou staan. Hij grapt dat hij al voor de derde keer op Noorderzon staat, dus hij moet wel goed zijn. Er is een andere reden om terughoudend te zijn.
Een uur lang luistert het publiek geboeid naar het verhaal van Wang Chong waarin hij een inkijkje biedt in zijn werk als theatermaker. Voor ons is het normaal dat je als maker vrij bent om te vertellen wat je wil en dat je vrij bent om een vorm te kiezen. Die vanzelfsprekendheid valt weg in Made in China 2.0.
Als ik na afloop weer buiten sta, heb ik gemengde gevoelens over deze beleving. Met niet al teveel middelen – zoals een tafel, twee camera's, een paspop en papier – weet Wang Chong een mooi podiumbeeld op te bouwen. Hij is een goede en onderhoudende verteller: het publiek is op zijn hand. Als we zouden recenseren bij Theater050, dan zou ik deze voorstelling gerust het maximale aantal sterren geven. Dus ga hier naartoe als je de kans krijgt.
Tegelijkertijd blijft ook deze gedachte hangen. Wat moet het ongelooflijk frustrerend zijn wanneer je als theatermaker bepaalde keuzes wil maken, maar dat dit vrijwel onmogelijk is geworden. Het is daarom uitzonderlijk te noemen dat Wang Chong – ondanks alles – via deze voorstelling tóch op zoek gaat naar eenvoudige waarheden. En tenslotte ook nog een boodschap van hoop uitspreekt. Deze komt aan en wordt met een warm applaus ontvangen.
Het lijkt mij fantastisch én belangrijk als deze theatermaker vaker dan een derde keer op Noorderzon terug mag komen.
Hoofdafbeelding: © Niels Knelis, voorstelling Made in China 2.0 van Wang Chong & Emma Valente, Noorderzon 2023Artikelen over Noorderzon
In dit overzicht zijn alle artikelen van Theater050 over Noorderzon Festival of Performing Arts & Society terug te lezen.