Mijn eerste voorstelling dit jaar, nog een beetje onwennig loop ik MartiniPlaza in. Ik bereid mij voor op een stoelendans maar de stoelen waar ik langs moet lopen zijn nog leeg. Ik neem plaats naast twee aardige dames die aangeven het best wel spannend te vinden, nu in coronatijd een voorstelling te bezoeken. Maar ja, ze hadden de kaarten al lang in huis en zijn benieuwd naar de musical. Ik beken het ook best spannend te vinden. Het theater is niet volledig gevuld, waarschijnlijk doordat de voorstelling eerst uitverkocht was en er door de versoepelingen meer plaatsen beschikbaar zijn gekomen. De plaatsen aan de andere kant van mij blijven leeg. Op de stoel voor mij zie ik een kroontje liggen, MartiniPlaza heeft op een aantal stoelen deze kroontjes verstopt en uiteraard kun je deze ook kopen.
De lichten dimmen en de voorstelling begint.
Als je denkt dat deze musical alleen over prinses Diana gaat, heb je het mis. Deze voorstelling is namelijk een koningsdrama, een modern sprookje dat niet voornamelijk over Diana gaat. Ik hoor je denken: het leven van Diana was toch geen sprookje? Dat klopt inderdaad, dit geldt ook voor het leven van Meghan. Eigenlijk gaat deze musical vooral over Harry en Meghan en hoe de geschiedenis zich herhaalt. Prinses Diana, tijdens mijn voorstelling voortreffelijk gespeeld door Marlijn Weerdenburg, staat als een soort moederfiguur langs de zijlijn en geeft advies. We zien haar leven met Charles, het moeilijke pad van Harry & Meghan, Camilla die altijd een rol blijft spelen en heel summier komen William en Kate aan bod. Dit alles onder toeziend oog van Queen Elizabeth die ons regelmatig aankijkt vanaf een schilderij.
Harry is nogal gefrustreerd, heeft nachtmerries en praat regelmatig met zijn moeder. We zien een jongere Diana en een jonge Charles. Een mooi samenspel is er als Diana en haar jongere versie, gespeeld door Soraya Gerrits een liedje zingen, dit soort nieuwigheden zien we steeds vaker in het theater. De pauze finale is grandioos en de tweede akte is zo voorbij. Camilla, gespeeld door Gerrie van der Klei voegt met haar droge humor echt iets toe. Tijdens het slot als Diana gaat 'hemelen' komt alles samen en is er uiteraard een happy end. Of toch niet? De tijd heeft het verhaal ingehaald en inmiddels hebben Harry en Meghan Engeland verlaten. Na de staande ovatie verlaat ik de zaal, het kroontje op de stoel voor mij ligt er nog steeds, tja het blijft Groningen natuurlijk.
De volgende dag heb ik een telefonisch interview met Maurice Wijnen, creative director van Diana en Zonen.
Maurice zijn fascinatie voor Diana is al begonnen in zijn jeugd. De eerste musical over Diana heeft hij samen met Petra van der Eerden geschreven voor Vera Mann, dit was drie jaar na de dood van Diana. "Inmiddels weten we natuurlijk zoveel meer over wat er daadwerkelijk allemaal gebeurd is dan in 2000. Dus het is gewoon heel interessant om opnieuw terug te gaan naar dat onderwerp met alle nieuwe learnings van de afgelopen twee decennia." Samen met Joop en Iris van den Ende is Maurice gaan brainstormen over een nieuwe musical. Iris wou graag een actueel verhaal vertellen over een sprookje van haar generatie dat helemaal geen sprookje blijkt te zijn zoals Harry en Meghan."Toen dachten we hoe zou het zijn als we dan de link leggen tussen Harry en Megan en Diana en Charles, dan wordt het bijna een Shakespareiaans koningsdrama en dat is wat ons aansprak."
Maurice vindt het fascinerend dat de koninklijke familie telkens dezelfde fouten heeft gemaakt door de jaren heen en dat er twee grote crisissen zijn ontstaan als er een vrouw van buitenaf de familie betrad. Ook het social media aspect vindt Maurice erg interessant. Het verschil tussen Meghan en Diana is dat Diana de social media tijd nooit heeft meegemaakt. "Toen werd je nog letterlijk achterna gezeten door een fotograaf die een foto wilde, nu komt al die ellende rechtstreeks op je telefoon binnen, ook bij iemand die in het koninklijk huis zit."
Tijdens het maakproces is bewust gekozen voor dit type musical en niet voor de zoete Broadway musical.
"Dat is de Amerikaanse kitch kijk op Diana en wij wilden gewoon een serieus liefdesverhaal maken, want ik geloof wel nog steeds oprecht dat Harry en Meghan daadwerkelijk van elkaar houden." De musical eindigt met een romantisch happy end en dan verschijnt in beeld dat Harry en Meghan een paar maanden later als senior members uit het koninklijk huis stappen. "Dat is een voorbode op wat wij nu allemaal weten wat er daarna kwam."
Tijdens het maakproces is al heel snel besloten om een eindpunt te bepalen omdat anders de voorstelling steeds aangepast moest worden. "Het is een beetje het Hitchock effect dat het publiek in de zaal meer weet dan de karakters op het toneel. Zij denken daadwerkelijk: wij trouwen samen. Meghan denkt: wij gaan het avontuur aan en gaan het samen wel redden. Maar wij weten als publiek wat ze allemaal nog te wachten staat. Dat is natuurlijk het bitterzoete happy end wat eigenlijk geen happy end is, dat vind ik spannend theater."
Ook wou Maurice heel graag muziek laten horen in de voorstelling die niet standaard gebruikt wordt voor een musical. De makers hebben daarom gekozen voor theatrale muziek met de sound van nu, omdat het een verhaal van deze tijd is. Er is gebruikt gemaakt van een uitgebreid muziekteam, bestaande uit twee componisten uit de musicalwereld, een songwriter die 'Ze huilt maar ze lacht' voor Maan geschreven heeft, de producer van Direct en Kensington en Vincent van de Ende als hiphop producer. Volgens Maurice klinkt de voorstelling daarom anders in vergelijking met alle andere musicals die er nu zijn. "Natuurlijk gaat Camilla geen hiphop zingen, nee Camilla zingt Jazz. Maar Meghan is gewoon een moderne meid van nu en die zingt pop van dit moment en Harry met zijn frustratie die heeft meer rockinvloeden. Dus op die manier hebben wij een hele mooie karakterisering in de muziek kunnen aanbrengen."
Het maakproces van een originele musical is ongeveer twee tot tweeënhalf jaar. Hierdoor moeten makers van te voren proberen te raden wat het publiek twee jaar later wil zien in het theater.
Maurice geeft aan dat het vooral in de huidige tijd erg lastig is om in te schatten. Dit jaar spelen ze ook de musical Come from Away, dat lijkt speciaal voor dit moment gekozen omdat deze musical onder andere over een crisissituatie gaat. Echter waren ze ook met deze musical al voor corona begonnen en is het dus toeval dat het nu op de actualiteit aansluit. Het blijkt een bewuste keuze te zijn geweest de rollen van William en Kate vrij klein te maken. Harry heeft een trauma en strijd, William is saaier en plichtbewuster. Dit veroorzaakt wel het conflict tussen de broers. "Je kunt nooit compleet zijn, daarom hebben wij ook bewust gekozen om Queen Elizabeth nooit ten tonele te voeren. Wij vonden het juist leuk dat ze er letterlijk altijd is in schilderijen en boodschappen, maar wij haar nooit zien."
De musical past volgens Maurice helemaal bij deze tijd omdat er ook een deel over de zin en onzin van het koningshuis bij zit. Dit is actueel omdat we hier in Nederland ook mee te maken hebben. "Aan de ene kant is het een mooi pr kaartje en aan de andere kant is het natuurlijk achterhaalde poppenkast." Hij vindt dit allemaal elementen die dit verhaal relevant maken om nu te vertellen.
Foto's: © Roy Beusker & Annemieke van der Togt, 'Diana en Zonen', MediaLane