Mads Wittermans - Interview 'Een wereld die je opengooit'

Het Noorderzonprogramma is in volle gang. Dit jaar niet het mooie festival, maar zes weken voorstellingen en een randprogramma verspreid over de stad. Voorafgaand aan mijn bezoek aan de voorstelling 'The Meeting' interview ik Mads Wittermans.

Mads zou gaan repeteren voor zijn coproductie Vader en Zoon met Tryater, maar deze voorstelling die hij samen met zijn vader Joop Wittermans speelt, is een jaar uitgesteld. Het stuk is een vervolg op de voorstelling die ze 22 jaar geleden gemaakt hebben. Echter, vanwege de coronamaatregelen, heeft Mads in plaats daarvan zijn solo over zijn verslaving coronaproof gemaakt zodat hij in het kader van het Noorderzomerprogramma kan spelen.

De voorstelling over zijn eigen verslaving is ontstaan, omdat het een onderwerp is met een groot maatschappelijk belang.

Alcoholverslaving is een groot probleem. Ook in deze tijd met corona. Veel mensen drinken thuis en de kroegen zijn een tijd gesloten geweest. Het idee om deze voorstelling te maken speelde al een tijd bij Mads. Hij kent een aantal collega's die ook in een kliniek gezeten hebben en hier goede en interessante dingen over hebben gemaakt. "Het komt gewoon nu goed van pas omdat het een solo is en het gewoon eens tijd is om het verhaal te vertellen op het toneel."

Mads vindt het jammer dat hij niet met Floris van Delft, de regisseur kon repeteren. Het grootste deel van de voorstelling hebben ze via Skype gemaakt. Mads is vanaf één augustus iedere dag aan het repeteren geweest. Het repetitieproces bestond uit zes dagen op de vloer en zes Skype meetings, onderweg heeft hij zelf nog dingen geschreven. "Maar door de corona is het een heel apart productieproces en dat was wel spannend."

Deze voorstelling maken is voor Mads erg belangrijk. "Ik denk dat het onderwerp verslaving gewoon een maatschappelijk belang heeft, ik ben zelf jarenlang een soort lopende apotheek geweest en heb altijd veel gedronken en gebruikt, dus ik kan daar mijn eigen verhaal in kwijt."

In 'The Meeting' laat Mads alle facetten van verslaving zien.
mads wittermans
© Knelis. Voorstelling 'The Meeting' - Mads Wittermans

Hij vraagt het publiek wie er onder invloed is en onder elke stoel staat een bakje 'urine'. Één mevrouw moet het bakje naar voren brengen en Mads doet een (positieve) test. "Ik heb het in de voorstelling heel erg over drank, maar ook over drugs. In combinatie met de AA, ik heb zelf ook veel bij de AA gedaan en ik ben clean geworden door het Twaalfstappenprogramma van de Anonieme Alcoholisten."

Ik vraag Mads wat hij hoopt dat het publiek meeneemt van de voorstelling. "In de basis is het een voorstelling met een boodschap en deze boodschap is een inkijkje in verslaving, het afkicken en de ellende daarvan zoals de eenzaamheid en het verdriet. Een wereld die je opengooit. Wat het publiek meeneemt weet ik niet zo goed, ze mogen eruit halen wat ze ervan vinden."

Het valt mij op dat Mads een voorkeur voor rauwe en harde onderwerpen heeft. "Niet al mijn voorstellingen zijn hard. Ik denk dat veel onderwerpen die andere makers als zwaar zien ook hele interessante onderwerpen zijn. En een bepaald maatschappelijk belang in zich hebben of met zich meedragen. Ik vind dat namelijk zelf niet, dat is gewoon de mening of de smaak van wat anderen vinden en dat is echt helemaal prima. Ik maak voorstellingen over onderwerpen die mij interesseren. Ik heb niet het gevoel dat ik met zware of heavy dingen bezig ben."

mads wittermans
© Knelis. Voorstelling 'The Meeting' - Mads Wittermans
The Meeting als coronaproof voorstelling in het Grand Theatre is al een hele belevenis op zich.

De publieksstroom wordt goed begeleid en verspreid over de zaal op losse stoelen, eigenlijk is deze ruimte wel prettig. Of het op deze manier 'uit kan' is natuurlijk maar de vraag. Met scherpe anekdotes wordt het publiek meegesleept in het indrukwekkende verhaal van Mads die 'danst' met de alcohol. Eerlijk, rauw en met humor val ik van de ene verbazing in de andere. Het is vooral de omgeving die last heeft van zijn alcoholprobleem, vindt Mads in het begin.

Op het moment dat hij een fles wijn open maakt en aan het glas ruikt, vraag ik mij af wat hij ermee gaat doen. Niets, zo blijkt. Mads persifleert ook een aantal keer zijn vader en doet dit met veel 'bombarie'. Humor is hem niet vreemd en dat maakt de voorstelling ondanks het onderwerp soms luchtig. Momenteel zijn er veel voorstellingen met een maatschappelijk thema. The Meeting sluit goed op deze ontwikkeling aan.

The Meeting is op 28 augustus nog te zien in Leeuwarden.

Fotografie: © Knelis. Voorstelling 'The Meeting' - Mads Wittermans - Noorderzomerprogramma 2020.

Credits
Spel: Mads Wittermans
Regie-advies: Floris van Delft
Creatief producent: Miranda Laanstra
Vormgeving/productie: Caroline van de Meent
Techniek: Martin J.A. Lambeek
Met dank aan: Herman van Keulen
Deze voorstelling is vertrokken vanaf Station Noord.