Ik ben te gast bij de laatste try-out van de voorstelling 'Bad Nature' van Club Guy & Roni in samenwerking dit keer met Australasian Dance Collective, HIIIT en kunstenaar Boris Acket.
Theater 050 zet theaterprojecten in Groningen en omgeving in de spotlights zodat jij deze voorstellingen met ons kunt meebeleven.
Ik ben te gast bij de laatste try-out van de voorstelling 'Bad Nature' van Club Guy & Roni in samenwerking dit keer met Australasian Dance Collective, HIIIT en kunstenaar Boris Acket.
Het Stadhuis bruist. Vanuit iedere hoek op de begane grond zijn stemmen, bewegingen en muziek te horen. Deze zijn afkomstig van de deelnemers uit de muziektheaterproductie LEVITICUS 20:13 van Schout bij Nacht. Vol trots tonen zij hun dromen, wensen en gevoelsleven aan het publiek. Dat deze mensen nu voor ons staan, in het hart van Groningen, is allesbehalve vanzelfsprekend. Maar ze zijn er. En hoe!
In het noorden van Nederland zijn prachtige en/of opmerkelijke theaterprojecten te ontdekken. Deze voorstellingen krijgen van de landelijke media niet altijd de hoeveelheid aandacht die ze verdienen. Vandaar dat wij Theater 050 hebben opgericht. Wij willen graag theatervoorstellingen in Groningen en omgeving in de schijnwerpers zetten.
Theater 050 is opgezet door theaterliefhebbers die regelmatig een kijkje nemen in een Gronings theater. Via onze reportages, columns, interviews en verslagen brengen wij mooie projecten onder de aandacht en gaan we vooral op zoek naar het achterliggende verhaal van een voorstelling. Wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.
ContactIk ben te gast bij de laatste try-out van de voorstelling 'Bad Nature' van Club Guy & Roni in samenwerking dit keer met Australasian Dance Collective, HIIIT en kunstenaar Boris Acket.
Het is qua weer en qua sfeer een prachtige woensdagavond. Een Indian Summer-avond. Code groen. De terrassen op de Grote Markt zitten bomvol. En dat op 1 oktober! In het Grand Theatre speelt de voorstelling 'We're all alone in this together' van actrice en theatermaakster Kim Karssen.
Het Stadhuis bruist. Vanuit iedere hoek op de begane grond zijn stemmen, bewegingen en muziek te horen. Deze zijn afkomstig van de deelnemers uit de muziektheaterproductie LEVITICUS 20:13 van Schout bij Nacht. Vol trots tonen zij hun dromen, wensen en gevoelsleven aan het publiek. Dat deze mensen nu voor ons staan, in het hart van Groningen, is allesbehalve vanzelfsprekend. Maar ze zijn er. En hoe!
'Burning Marches' draait om een groep jongeren uit China die proberen hun identiteit te vinden en te bewaken in de moderne tijd. De voorstelling is (zonder pauze) opgedeeld in drie delen: 'Women Today', 'Flame & Boys' en 'Afro Spirit Collective'. De dansers zijn voortdurend in beweging, maar komen ook telkens weer tot stilstand.
Het is heerlijk weer en ik besluit om me verzorgd te kleden en naar het Noorderplantsoen te flaneren. Daar speelt Theatergroep Huis Orlando in een container.
Op 25, 26 en 27 september 2020 waren in totaal maar liefst twaalf theatergezelschappen te zien, telkens op een geheime locatie in de stad. Hun voorstellingen werden speciaal gemaakt of aangepast voor Het Verbond Groningen. Vlak voordat dit evenement van start ging, waren wij aanwezig bij de repetities van drie theatergroepen. Ook namen we een flitsinterview af.
In het Grand Theatre werkt acteur en theatermaker Hendrik Aerts aan 'Blackbird - Rebirth'. Deze voorstelling gaat over een man die pogingen onderneemt om afscheid te nemen, telkens opnieuw. In 'Blackbird - Rebirth' krijgen zowel de gestorvenen, als de mensen die rouwen, een stem.
Afgelopen jaar ging kunstenaarscollectief ZUHAUSE op reis: drie maanden dwars door Europa. Nu is het tijd om alle ervaringen mee te nemen naar het theater. Voorafgaand aan de voorstelling is de groep, samen met de band en acht muzikanten van NNO, druk bezig om alle puzzelstukjes op de juiste plek te leggen: een intens en spannend proces.
Eind 2019 kon het publiek in de Machinefabriek van alles proeven en meemaken: oliebollen, muziek, glühwein, een kersttoespraak én twee try-outs. Na afloop vertellen theatermakers Karin Noeken en Rosa da Silva ons waarom zij deze avond hebben georganiseerd en op welke manier zij hun verhaal willen overbrengen.
Als choreograaf en theatermaker is Mohamed Yusuf Boss gewend om deel te nemen aan een voorstelling. Bij 'AFAR' gaat dat anders: hij danst niet mee, maar kiest er bewust voor om los te laten. Na de première vertelt Mohamed hoe hij dit ervaren heeft en hoe hij terugkijkt op het maakproces.
© 2018-2025 Alle Rechten voorbehouden | Disclaimer | Privacy statement