Op een grijze zondagmiddag bezoek ik Martiniplaza voor de musical Elisabeth. Ik heb deze musical nog nooit gezien en ben daarom extra benieuwd naar deze vernieuwde versie met een jonge en een oudere 'Sissi'.
Theater 050 zet theaterprojecten in Groningen en omgeving in de spotlights zodat jij deze voorstellingen met ons kunt meebeleven.
Op een grijze zondagmiddag bezoek ik Martiniplaza voor de musical Elisabeth. Ik heb deze musical nog nooit gezien en ben daarom extra benieuwd naar deze vernieuwde versie met een jonge en een oudere 'Sissi'.
De Grote Kunstshow, een initiatief van cultureel ondernemer Johan Idema, brengt kunst op theatrale manier voor het voetlicht. Volgens de Vlaamse presentator Lucas de Man heeft onderzoek uitgewezen dat ‘we’ in musea gemiddeld 11 seconden stilstaan bij een kunstwerk. Dat is best kort.

In het noorden van Nederland zijn prachtige en/of opmerkelijke theaterprojecten te ontdekken. Deze voorstellingen krijgen van de landelijke media niet altijd de hoeveelheid aandacht die ze verdienen. Vandaar dat wij Theater 050 hebben opgericht. Wij willen graag theatervoorstellingen in Groningen en omgeving in de schijnwerpers zetten.
Theater 050 is opgezet door theaterliefhebbers die regelmatig een kijkje nemen in een Gronings theater. Via onze artikelen beleef je de voorstellingen met ons mee. Wil je meer weten over dit platform? Neem gerust contact met ons op.
ContactOp een grijze zondagmiddag bezoek ik Martiniplaza voor de musical Elisabeth. Ik heb deze musical nog nooit gezien en ben daarom extra benieuwd naar deze vernieuwde versie met een jonge en een oudere 'Sissi'.
Ik sta bij de bushalte op weg naar het Grand Theatre, waar 'Offline Tourists' speelt van het Zuidelijk Toneel. Op het informatiescherm verschijnen alleen wat stipjes. De bus lijkt ergens tussen hier en nergens te zweven. Niet wetend wanneer hij komt, voel ik vooral onrust. Vroeger stond je gewoon te wachten, offline, zonder app, zonder uitleg. Nu kijk ik nerveus naar mijn telefoon.
De Grote Kunstshow, een initiatief van cultureel ondernemer Johan Idema, brengt kunst op theatrale manier voor het voetlicht. Volgens de Vlaamse presentator Lucas de Man heeft onderzoek uitgewezen dat ‘we’ in musea gemiddeld 11 seconden stilstaan bij een kunstwerk. Dat is best kort.
Ik ben te gast bij de laatste try-out van de voorstelling 'Bad Nature' van Club Guy & Roni in samenwerking dit keer met Australasian Dance Collective, HIIIT en kunstenaar Boris Acket.
Het is qua weer en qua sfeer een prachtige woensdagavond. Een Indian Summer-avond. Code groen. De terrassen op de Grote Markt zitten bomvol. En dat op 1 oktober! In het Grand Theatre speelt de voorstelling 'We're all alone in this together' van actrice en theatermaakster Kim Karssen.
Op 25, 26 en 27 september 2020 waren in totaal maar liefst twaalf theatergezelschappen te zien, telkens op een geheime locatie in de stad. Hun voorstellingen werden speciaal gemaakt of aangepast voor Het Verbond Groningen. Vlak voordat dit evenement van start ging, waren wij aanwezig bij de repetities van drie theatergroepen. Ook namen we een flitsinterview af.
In het Grand Theatre werkt acteur en theatermaker Hendrik Aerts aan 'Blackbird - Rebirth'. Deze voorstelling gaat over een man die pogingen onderneemt om afscheid te nemen, telkens opnieuw. In 'Blackbird - Rebirth' krijgen zowel de gestorvenen, als de mensen die rouwen, een stem.
Afgelopen jaar ging kunstenaarscollectief ZUHAUSE op reis: drie maanden dwars door Europa. Nu is het tijd om alle ervaringen mee te nemen naar het theater. Voorafgaand aan de voorstelling is de groep, samen met de band en acht muzikanten van NNO, druk bezig om alle puzzelstukjes op de juiste plek te leggen: een intens en spannend proces.
Eind 2019 kon het publiek in de Machinefabriek van alles proeven en meemaken: oliebollen, muziek, glühwein, een kersttoespraak én twee try-outs. Na afloop vertellen theatermakers Karin Noeken en Rosa da Silva ons waarom zij deze avond hebben georganiseerd en op welke manier zij hun verhaal willen overbrengen.
Als choreograaf en theatermaker is Mohamed Yusuf Boss gewend om deel te nemen aan een voorstelling. Bij 'AFAR' gaat dat anders: hij danst niet mee, maar kiest er bewust voor om los te laten. Na de première vertelt Mohamed hoe hij dit ervaren heeft en hoe hij terugkijkt op het maakproces.
© 2018-2025 Alle Rechten voorbehouden | Disclaimer | Privacy statement